Belevenissen rond N.A. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu Belevenissen rond N.A. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu

Belevenissen rond N.A.

Door: Jaap van Hagen

Blijf op de hoogte en volg Ingrid, Nathalie en Jaap

19 November 2014 | Oeganda, Mukono

Na de problemen met WIFI eindelijk weer een update. Hoe gaat het in Holland. Sint en Piet al gesignaleerd ? Willen jullie nog een vriendelijke en acrobatische zwarte piet; wij kunnen iets regelen voor maar een paar Ugandese shillingen. 1 euro is 3.500 UGS. Maar dan heb je ook echte vriendelijke behulpzame pieten.
De inwoners zijn trouwens heel vriendelijk, beleefd en kleurrijk gekleed. Nemen wel voor alles ruimschoots de tijd. Wij doen dan maar steeds een lesje "onthaasting"

Ons huisje delen wij momenteel met twee brabantse broers Mark en Rob. Rob moet nog wennen aan het idee dat het huis wordt schoon-gehouden door hagedissen. Wij hebben er nogal wat ronddwalen met uiteenlopende kleuren en maten. Maar zijn vrijwel vrij van vlieg en mug. Alleen als er een in bed zit of binnen de klamboe hangt wordt het Ingrid te veel. Menigmaal dus inspectie rondom ons bed.

Wij hebben vrijdag 14 november een snipperdag opgenomen. Om 09.00 een afspraak staan met onze Jimmy (vaste driver). Om 10.00 staat de wagen voor ons huis en gaan wij op weg naar de botanische tuinen bij Entebbe. Een druilig regentje zorgt voor veel vertraging. Om 12.00 stoppen wij bij een mooi uitziend hotel incl. politie voor de deur. Je wordt hier te pas en te onpas voor een winkel en wat meer gefouilleerd. Het hotel is leeg en na wat klimmen via trappen en gangen komen wij een serverster tegen welke ons na een half uurtje de drankjes komt brengen. Jimmy raad ons aan hier maar niet te eten. Dit kon wel eens heel, heel lang gaan duren. Bij KFC patat (foto) met een broodje kip op en toen weer verder op weg naar de tuinen. Half drie komen wij aan - ons verblijfadres naar de tuinen bedraagt 70 KM - en nemen een gids in de armen voor de rondwandeling. Veel bomen, sommigen met prachtige bloemen, vogels, en wat aapjes gezien (foto). Om 4 uur vertrokken wij naar de Belgische bakker en slager in Kampala. Brood en vlees, wat aan de dure kant maar laten ons in het weekend eens verwennen. Elke dag rijst met prutje vraagt daar om. Toen nog even wat boodschappen doen in Kampala. Het is inmiddels 5 uur. Om half 10 kwamen wij na een barre tocht (foto) weer bij ons verblijf aan. Een tocht door ghetto's met veel fille en ongelukken. In de fille ramen dicht want veel verkopers willen iets aan de man of vrouw brengen. Hoe de Ugandese rijden - vooral de taxies - getuigd van chaos en grote mate van improviseren om uiteindelijk via de weg met kuilen, hoge hobbels, afdalingen en zonder wegmarkeringen de eindstreep voor die dag te halen.

Zaterdag komt er op ons terrein een container aan uit Nederland. In de middag worden wij opgetrommeld om het speelgoed wat daarin is meegestuurd te bekijken. Dozen vol met de vraag het speelgoed te beoordelen en in te delen naar kerstcadeautjes, school en de familiehuizen.

Zondagmorgen om 09.00 naar de zondagschool. Veel zingen met de kleintjes en een bijbelverhaal over Zacharias en Elisabet. Daarna met de kleintjes wat drinken en kleuren. In de middag 14.00 naar de kerk. Veel zingen waarbij de Oegandezen met zang, dans en opgeheven handen hun liefde en eer tot "the Lord" tot uitdrukking brengen. Op alles wordt amen gezegd. Wij hollanders staan er een beetje onwennig en verlegen bij. Sommigen proberen mee te doen maar dit lukt ondanks hun enthousiasme niet echt. Om 15.30 keren wij terug naar huis en om 18.00 loopt iedereen met een plastic bord naar de (gaar)keuken om patat met een te bleek gebakken worstje te halen. De patat smaakt en is goed vet maar dat kan gelet op de schrale kost van een voorbije week geen kwaad.

Het nemen van de foto's van de kinderen voor de sponsors gaat voorspoedig. Maandagavond kookles gekregen van Daniel. Het maken van een Ugandese rolex. Eieren met kleine stukjes paprika, ui en tomaat bakken en in een pannenkoek rollen. Smaakt trouwens goed. Recept gaat mee naar Alphen. Later op de avond zangles in het gelegenheids-koor, speciaal voor kerst. Ons Engels en Oegandees wordt wederom op de proef gesteld. Maar wij hebben dan ook nog een aantal maandag-avonden om te oefenen met de Oegandezen, Engelsen en Nederlanders.
Het weer is aangenaam. Verder vliegen de dagen voorbij. Tussen de Nederlandse vrijwilligers zo'n 12 is het goed toeven. Maar ook met onze vrijwilligers uit Nieuw Zeeland en andere landen zijn goede contacten. Donderdagavond hebben wij een Oegandese avond met allerlei hapjes uit de vele koninkrijkjes binnen Uganda.

Hernia. Door de pijn in mijn linkerbeen heb ik zittend werk. Spullen om schoon te maken, of te schilderen en andere klusjes worden mij aangereikt. De rondreis hebben wij na beraad verplaatst naar aug/sept 2015. Dus komen rond of op 2 januari weer naar huis. Operatie en dan met fysio zo snel als mogelijk weer "de oude" zien te worden.

Groetjes vanuit een warm Mukono
Ingrid, Nathalie en Jaap

• 19 November 2014 - 16:09

Wim En Eygje:

Hallo Jaap, Ingrid en Natalie,
    Leuk om weer wat van jullie te horen, vroeg me juist deze week af hoe het met jullie zou gaan, maar ja, geen WIFI, geen bericht, zo gaat dat dan.Wat jammer Jaap dat de hernia weer opspeelt, we hopen dat je toch een mooie en zinvolle tijd zult hebben, gelukkig heb je voor praten je rug niet nodig, dus dat kan zonder pijn gebeuren. We wensen jullie een goede tijd, geniet er van!Hartelijke groeten, Wim en Eygje

• 19 November 2014 - 17:05

Jan En Thera:

Hallo Jaap, Ingrid en Nathalie, fijn dat de WIFI weer werkt, dan blijven we op de hoogte. Het klinkt allemaal heel afwisselend: beetje werken, beetje sight-seeing en af en toe "even" naar de kerk ;-) Het zal veel indrukken geven. Jammer dat de rondreis moest worden uitgesteld, maar dan houden jullie nog wat "in het verschiet". Hier wordt het steeds wat kouder, Sint is gearriveerd en over die Pieten.... dat onderwerp proberen we te vermijden :-) Fijne tijd nog en graag tot een volgende update! Lieve groeten, Thera en Jan

• 19 November 2014 - 17:14

Willem En Yvon:

Lieve alle drie,

Gelukkig weer bericht van jullie. We vonden het al vreemd. Waar blijft nu die foto met hagedissen en de dames erbij om ze te aaien? Zijn ze te lokken met patatkruimeltjes? Wij hopen dat jullie ook in Nederland weer blijven onthaasten, in het begin moet je eraan wennen, maar later, ach, dan weet je niet beter. Dus overal meer tijd voor inplannen.

Jullie dagje uit was dus een hele belevenis. Geen idee dat je over zo'n relatief korte afstand zo lang kunt doen en dan nog met een auto ook. Wel fijn dat jullie onderweg lekkere patat en een kippetje konden eten. Na zo'n dagelijks rijstprutje, in Nederland is zoiets af en toe wel lekker, is dat natuurlijk een verademing. Kunnen jullie dat niet laten vergezellen van een wijntje of is dat bij jullie niet te krijgen of is dat niet de gewoonte?

Dus druk ook met kerstliederen instuderen, spreken jullie al wat Ugandees?, Ugandese liedjes, heel apart.
    De contacten met de medevrijwilligers zijn dus goed, leuk om jullie (internationale) netwerk uit te breiden. Misschien hebben de Nieuw-Zeelanders ook nog een speciaal recept voor jullie.

Jammer dat jullie de rondreis moeten opschorten, maar het is niet anders. Beter later en ervan genieten dan nu terwijl het niet gaat. Jullie komen dus eerder terug, zullen een paar oliebollen bewaren van Stevens.

Samen veel plezier en hopelijk niet al te veel last van je been, Jaap.

Groetjes W en Y

• 20 November 2014 - 17:27

Ingeborg En Daan Boom:

Hallo Jaap, Ingrid en Nathalie,
    Wat fijn dat de WIFI het weer doet, zo kunnen we weer meeleven met jullie. Wat een verhalen weer deze keer. Jullie beleven wel van alles, hoor! O, Ingrid, kan me goed voorstellen dat Jaap rond het bed moet inspecteren. Brrr, moet er niet aan denken om die hagedissen bij mijn bed te vinden.
    Fijn dat het maken van de foto's goed lukt. Jaap, we hopen dat je het nog vol houdt met je opspelende hernia. Jammer van het uitstel van jullie rondreis, maar die hebben jullie dan nog wel tegoed.
    Goede en fijne tijd nog en we kijken alweer uit naar de volgende update!
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 20 November 2014 - 17:27

Ingeborg En Daan Boom:

Hallo Jaap, Ingrid en Nathalie,
    Goede en fijne tijd nog en we kijken alweer uit naar de volgende update!
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 20 November 2014 - 19:39

Ada De Bruijn:

Beste Ingrid, Jaap en Nathalie,
    Wat een heerlijk verslag, wat een enthousiasme. Zelf had ik de laatste keer wat vraagjes gesteld maar die zijn denk ik niet overgekomen. Praten jullie voornamelijk in de Engelse taal? Kun je de plaatselijke
    taal ietsie volgen? En dan die wegen met die hobbels erin, dan moet je toch bar veel pijn hebben?
    Hoop dat de pijnstillers hun werk doen. Eigenlijk kon je erop wachten........
    Ingrid hoe gaat het met je knutselwerkjes? Houden de kids daarvan?
    Je inhoud van je koffer moet al aardig geslonken zijn. Hier gaat het prima en Hans bereidt zich voor op de koorconcerten .Eentje in Alphen dus heb ik mazzel. Wat heerlijk dat jullie het daar zo naar het zin hebben, dat is een goed teken. Weet je al wanneer je geopereerd zal worden?
    Al wat telefoontjes uit Holland gehad?
    Wens jullie daar allemaal alle goeds toe, en tot het volgend bericht.
    Groetjes Hans en Ada

• 24 November 2014 - 18:47

Joke Honders:

Hoi Japie, Ingrid en Nathalie,
    Zo eindelijk weer even tijd om jullie verhalen te lezen. Begreep dat jullie een tijdje uit de lucht waren en wij zijn het weekend met de sionsgangers naar Otterlo geweest. Dus vandaar een wat late reactie. Mooi om te horen dat jullie het naar je zin hebben en dat jullie werk een bijdrage levert aan het huis met kinderen. Wel vervelend Jaap dat je pootje weer op blijft spelen. Hoe vervelend het ook is, denk dat jullie een goed besluit hebben genomen om de rondreis uit te stellen. Daar moet je toch ook zeker van kunnen genieten....nou geniet nog verder, ieder van jullie een koudere knuffel uit Holland.
    Groetjes Karel en joke

• 25 November 2014 - 22:15

Mary-Arie :

Hallo allemaal.

Heb weer met veel plezier jullie reisverslagen gelezen en de foto's bekeken.
    Brrrrr die hagendissen lijkt mij maar niks,maar als het eens lukt om een foto te maken
    Dat lijkt mij wel leuk.
    Vervelen doen jullie je niet ,maar jammer van Jaap.
    Hoop dat hij niet te veel pijn heeft,ondanks dat geniet er maar lekker van.
    Groetjes Arie en Mary.