update - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu

update

Door: nathalie

Blijf op de hoogte en volg Ingrid, Nathalie en Jaap

04 December 2014 | Oeganda, Mukono

Hallo Muzungu's!
Wij hebben begrepen dat het in Nederland inmiddels echt winter begint te worden, brrrr. Voor ons hier geen sjaalen en mutsen, hoewel de locale aunties wel vaak een muts op hebben, hoe bedoel je koukleumen... :p

Morgen is dan echt het heerlijk avondje aangebroken. Dat gaat hier volkomen aan ons voorbij, maar Viola, we gaan morgen lekker jouw chocoladeletter oppeuzelen... Ruben, Roos, Milan, Mischa en Mijntje, ik ben benieuwd wat er voor jullie in de zak van Piet zit.
Vandaag we vroeg opgestaan om te helpen de baby's te wassen (6.15) De zon komt dan net op, heel mooi gezicht (zie foto) Het babyhuis bestaan oa uit 4 slaapkamers met elk ongeveer 6 baby's. We kiezen elk een kamer uit waar we willen gaan helpen. De auntie wast de kinderen en ik droog ze af, smeer ze in met olie, luiertje aan (soms heel gepriegel
hoor met de stoffe luiers) en kleertjes aan. Ondertussen bedjes afhalen en opmaken. Als alle baby's weer fris en fruitig zijn gaan we met zn allen naar het leefgedeelte en krijgen ze een papfles. Om 9.00 gaan ma en ik weer terug naar ons huisje voor ons eigen ontbijtje. Rond 10.30 zijn we dan weer bij de baby's om met ze te spelen, verschonen,
knuffelen en liedjes te zingen (Kijk het filmpje maar om te horen wat het favoriete liedje is) Om 12.00 is het tijd voor de lunch en daarna slapen tot 15.30... Als ze wakker zijn thee met een koekje en dan weer spelen. We nemen vaak alle baby's mee om lekker buiten op kleden te spelen. Heerlijk vinden ze dat, zo n frisse neus.. Om 18.00 is het etenstijd en
daarna naar bed tot 6.15 de volgende morgen... Dit is hoe een dag van de baby's eruit ziet..

We worden hier omringt door allemaal verschillende dieren; natuurlijk de hagedissen die het liefst lekker in je bed een tukje doen, dan heb je een raar gilbeest dat in bomen klimt. Gisteravond geprobeert om em te spotten, maar dat lukte natuurlijk niet... Wel zagen we een soort wilde kat met stippen, helaas waren we te laat voor een foto. En dan de ezels
van de farm, die komen af en toe langs om eerst de ton van de etensresten te plunderen, (foto) en daarna maaien ze mooi ons gras. En dan de apen, bij gebrek aan een tv, is dat tv, is dit gewoon life entertaiment... van de week hadden ze ruzie, wat een kabaal kunnen
die maken zeg (foto)

Morgen gaan ma en ik en 2 vrijwilligers naar de vrouwenmarkt in Kampala, hopelijk kunnen we dan wat souvenirs scoren..

Nou hele fijne Pakjesavond en tot de volgende keer maar weer! xxx

• 04 December 2014 - 18:40

Ingeborg En Daan:

Hallo alle drie,
    Ja, die kindertjes hebben drukke dagen, maar jullie ook met al dat aankleden, verschonen, eten geven, spelen! Wel mooi dat jullie zo met die kindertjes optrekken en hun een beetje warmte en liefde kunnen geven. Een leuk filmpje trouwens, wat een snoetjes! Zal vreemd zijn voor jullie en voor hen als jullie weer vertrekken.
    Hebben jullie echt wel eens hagedissen in jullie bed? Brrrr, moeten er niet aan denken.
    Wat een verschillende dieren zo om jullie heen, we missen trouwens de foto van de ezel!
    Veel plezier met jullie uitje naar de vrouwenmarkt, Ingrid en Nathalie!
    Fijne dagen nog hoor, want het gaat toch al een beetje aftellen voor jullie!
    We kijken uit naar jullie volgende verslag!
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 04 December 2014 - 19:48

Willem En Yvon:

Leuk weer jullie belevenissen te lezen. Ook dat filmpje met (oma) Ingrid en de kleintjes geeft een goed beeld hoe jullie bezig zijn. Groot is de tegenstelling van mijn 3 dagen Parijs, een en al luxe, schitterende gebouwen, alles in kerstsfeer met duizenden bomen en lichtjes. Het was in een woord geweldig. Willem kwam mij samen met vele andere echtgenoten van de bus halen. Ze waren dus blij dat we er weer waren. Willem vond het erg stil zonder mij!!! Kan je toch niet voorstellen.

Hier is het echt koud geworden, zelfs winterjas aan. Iedereen heeft sinterklaaskoorts, of mensen het nu wel of niet vieren. Sinterklaas is hier al langs geweest, kan niet alles op een dag doen vertelde hij, heerlijke marsepein gekregen. Staat naast de Eifel torentjes in kerstbalvorm bij de tv, vergezeld door drie nijlpaarden van de kerstmarkt daar.

Vanaf het weekend gaat alles hier over in kerstsfeer. Dus ook wij zijn druk.....met calorie arm snoep???????

Groetjes van ons twee

• 04 December 2014 - 19:50

Ingeborg En Daan:

We hebben niet goed gekeken, want de foto's staan er wel op. Grappig die ezels en wat en prachtige lucht!
    Groetjes, Ingeborg en Daan

• 04 December 2014 - 19:56

Irma:

Hallo Nathalie, Ingrid en Jaap,

Keer op keer genieten wij weer van jullie verhalen. Inmiddels hebben wij een aardig beeld gekregen van het reilen en zeilen bij jullie. Wij vinden het allemaal geweldig en kijken er naar uit jullie in levende lijve daar in Oeganda te ontmoeten.
    Erg leuke/mooie foto's zeg!
    Ja, het is hier koud en grijs. Echt sinterklaasweer. Wij vieren morgen Sint met Marc, Annet en de kinderen. En Simon, Heiralde's vriend. We gaan gourmetten in het tuinhuisje. De tafels enz staan al klaar en Cors zorgt voor de kachels.
    Leuk, Nathalie dat je even belde vanmorgen. Jullie hadden er al een halve dag opzitten; ik lag nog op bed!
    En fijn Ingrid om jouw stem ook nog even te horen voordat de verbinding verbroken werd.
    Wij hopen dat Jaap het nog een beetje uit kan houden met zijn been. Heel vervelend.
    Heel veel werkplezier/fijne dagen nog!
    Groetjes en tot het volgende bericht!
    Cors & Irma

• 05 December 2014 - 09:33

Marije:

Hey Nathalie,

Heerlijk vrolijk filmpje om zo mijn ochtend hier mee te beginnen. Wat een lieve kindjes zijn het toch. Super leuk om zo jullie verhalen beetje mee te beleven. Geniet alledrie er nog maar van en veel succes straks met knutselen in de vakantie daar.

groetjes Marije

• 05 December 2014 - 11:52

Wim En Eygje Edel:

Hallo alle drie,

Fijn om weer van jullie te horen! Het lijkt me enig om in plaats van TV naar de apen te kijken, super leuke foto!En dan de ezels, heerlijke puinruimers zijn het.
    we hopen dat jullie nog even , naast hard werken, ook lekker kunnen genieten!
    Hartelijke groeten uit een iets minder koud Alphen, Wim en Eygje

• 06 December 2014 - 19:43

Bob En Margriet:

Hallo Jaap Ingrid en Nathalie

Wat was dat filmpje leuk en met al die belevenissen die jullie meemaken wordt het vast een ontwenningskuur als jullie weer thuis zijn.
    Verder is het hier nu een beetje regenachtig maar hebben toch ook alweer een paar koude dagen gehad.

Ben vandaag begonnen met de kerst versiering neer te zetten want wij gaan a.s. vrijdag 12 dec.
    een weekje naar de bossen, vandaar

Zijn jullie ook al met de voorbereidingen bezig voor de kerst en is het nu ook vakantie daar, met wat
    nieuwe kindertjes.

Nou wij zouden zeggen geniet en werk ze en we houden contact,
    groetjes van bob en margriet

• 07 December 2014 - 20:26

Joke Honders:

Hoi luitjes,
    Zo te zien en te lezen hebben jullie het nog goed naar je zin. Vele nieuwe dingen, ervaringen gewoonte maken jullie mee. Kan me voorstellen dat als je daar bent, Nederland letterlijk en figuurlijk ver bij jullie bedje vandaan is. Hier gaat alles goed en hebben de boom inmiddels staan, advent verwachten. Nou mensen nog veel plezier en goede tijd toegewenst

• 09 December 2014 - 06:38

Christèl:

Hoi Nathalie,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Lijkt me een zeer bijzondere ervaring en mooi werk! Mooie foto's ook. Heel veel succes nog en geniet van de mooie tijd.

Groetjes Chris

• 09 December 2014 - 10:18

Jan Wullink:

Hoi Jaap, Ingrid en Nathalie,
    Gisteravond sprak ik Thera. In het gesprek kwamen jullie te spraken en ik vertelde ze dat ik wel nieuwsgierig was hoe het met jullie ging. Van Thera kreeg ik de link waarbenjij.nu door. Heb wat van jullie verslagen zitten lezen. In wat een totaal andere wereld zijn jullie daar terecht gekomen. Slechte economie, geen belasting betalen, corruptie enz. Dit is dan nog het materiele. Maar zo als jullie schreven dat een moeder een hotel kamer huurt en dan gewoon vertrekt en haar kind achter laat is onvoorstelbaar. Jullie doen daar wel fantastisch werk. Heel mooi om te horen dat jullie zo iets kunnen doen voor onze medemens. De foto's en de filmpjes zijn een goede aanvulling en maken jullie verhalen voor ons ook inzichtelijker.
    De foto's van de natuur zijn ook prachtig. Als je die mooie natuur daar ziet kan je je toch niet voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die blijven volhouden dat het allemaal zomaar toevallig is ontstaan. De hand en de creativiteit van onze Schepper is daar ook duidelijk te zien.
    Wat vind ik het sneu voor jou Jaap dat je weer last van je rug hebt. Juist nu je zo veel wil betekenen voor je mede mens wordt je deze beperking opgelegd. Heel erg naar voor je. Zeker ook dat jullie je rondreis hebben moeten afzeggen.
    Zoals je al gehoord hebt hebben we een nieuwe predikant. Ds. J.T. de Koning uit Genderen. We zijn heel blij dat hij naar Alphen komt.
    Poula en ik wensen jullie nog een heel mooie tijd daar in het verre Uganda en hopen jullie gezond weer terug te zien.
    De hartelijke groeten,
    Poula en Jan Wullink.

• 09 December 2014 - 11:44

Viola:

Heeeej!

Leuk, leuk om alles weer te lezen. Jullie zijn er maar druk mee met die kleintjes. Dankbaar werk!
    En....genoten van de letter? Iets wat andere omgeving, haha.....bij ons was het Sint feest geslaagd! Kids hebben er weer van genoten! Ruben heeft o.a. het spel Catan gekregen, Roos een opmaakpop en een e.o.a. vogeltje wat je nafluit en Jasmijn een prinsessenjurk met hakken! Ze staat ermee op en gaat ermee naar bed.... Verder hebben ze jullie wel gemist hoor!

Ik was nog benieuwd naar die schoenendoos actie....daar zouden jullie toch bij gaan helpen Ma en Naat? Wij hebben daar zelf namelijk ook een paar x aan mee gedaan..... Allemaal blije gezichtjes zeker, ze zullen vast niet vaak iets krijgen daar.

Het is koud hier in Nederland en de meeste mensen zijn weer druk in de weer met kerstversieringen.
    Bij ons thuis ook weer alles kerstklaar! Bij jullie vast geen kerstbomen en kerstversieringen??....pa nog wel druk aan het instuderen met de kerstliederen? Succes de laatste weekjes....times flyes when you having fun! Leuk dat oom Cors en tante Irma jullie komen opzoeken! Veel plezier daar met elkaar...een mooie tijd! Lieve groetjes van ons!

Andre, Viola, Ruben, Roos en Jasmijn