knipselnieuws N.A. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu knipselnieuws N.A. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu

knipselnieuws N.A.

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Ingrid, Nathalie en Jaap

01 December 2014 | Oeganda, Mukono

Beste allemaal,
Hier weer een kort verslag vanuit Noah's Ark. Vandaag 1 december zijn Nathalie en Ingrid op pad met Jimmy (driver) naar Kampala. Veel shoppen en boodschapjes doen om de maaltijden hier wat te variëren. Ik blijf thuis in verband met de pijn in het linker been. Nu maar een begin gemaakt met het opknappen van een kinderbox. Later in de ochtend een stukje naar boven gelopen, achter het huis om, naar de farm. Er worden koeien, varkens, kippen, geiten en meer van dat spul gehouden met als doel de jongen of meisje van hier het vak boer/boerin te leren. Uiteindelijk worden de goed verzorgde en vestgemeste beestjes gebruikt voor eigen consumptie.
Door bij de farm en ander vast personeel van N.A. navraag te doen krijgen wij toch steeds meer een betere indruk wat hier allemaal binnen de muren van N.A. speelt en gebeurt.

De natuur is dankzij zonneschijn en regen nu op z'n mooist. Neem deze protea (foto). Daarnaast volop vlinders en vogels in allerlei kleuren en maten. Als ik een foto van een kleurrijke vogel wil maken is de vogel meestal al gevlogen. Jammer Japie, een volgende keer wat sneller. Dat hoop je dan maar want de tijd dringt, nog maar vier weekjes.

Afgelopen zaterdag is het open dag bij N.A. De hele dag regen. Kinderen van de brandweer/politie in de buurt van Mukono krijgen een leuke dag aangeboden met aan het einde een present: schoenendoos met bruikbare spullen (foto). Ook krijgen de oudere kinderen een bijbel en de aller kleintsten een kinderbijbel. 70 kinderen worden in de kerk opgevangen krijgen wat te drinken en horen het kerstverhaal, gaan kleurplaten kleuren, spelletjes doen en een fim kijken. Tussendoor gebruiken de kinderen een lunch wat betsaat uit een bonk aardappelen met bruine bonen en peen. Dit wordt met de handen gegeten. Ingrid en Nathalie worden deze dag ingezet bij het maken van foto's voor facebook van N.A. en het helpen bij de kleurplaten.
De politiemensen zelf krijgen voorlichting over wat er bijvoorbeeld binnen N.A. aan onderwijs wordt gegeven. Volgens ons een geslaagde dag.

Even voorstellen: Pascal. Geboren 17 augustus 2014 in Kampala (foto Pascal met vrijwilligster Rianne tevens sponser). Zijn moeder heeft op enig moment bewust een pensionkamer geboekt in Kampala en is de dag daarna zonder haar kind vertrokken. Na een paar dagen heeft de pensioneigenaar de baby naar de politie gebracht en is daar uiteindelijk door Noach's Ark opgehaald. Welkom Pascal.

Bij jullie strak het Sinterklaasfeest. Dat gaat hier niet gebeuren dus zijn nu al druk bezig met de voorbereiding op het naderende kerstfeest. Van hout wordt voor een ieder een kerstboomje gefabriceerd met als bekroning een kerstster. In de church staat de kerstboom en zowel de drumband als het gelegenheidskoor van N.A. zijn druk met de repetities. Ook voor de kerstmusical zijn velen in de weer. Voor de hele omgeving van N.A. worden, op drie avonden in de week vooraf aan kerst, voorstellingen gegeven.

Speciale knuffels aan Ruben (die hebben wij hier ook rond lopen, Oegandese Ruben) Roos (al zenuwachtig wat te krijgen van de Sint ?) Millan (waar blijven de voetbaluitslagen ?) Mischa (wordt het een auto of .........ik ben benieuwd hoor) Jasmijn (zo hard zingen voor de Sint dat wij het bij N.A. kunnen horen).

Als laatste in dit verslag een foto van een buiten happening met de baby's .

Groeten vanuit een regenachtig en winderig Mukono, Ingrid, Jaap en Nathalie

• 01 December 2014 - 18:38

Ingeborg En Daan:

Hallo alle drie,
    Wat een verhaal weer, Jaap. Wat een mooie activiteit van N.A. voor die kinderen van politie/brandweer, er zijn heel wat kinderen blij gemaakt. En de politie gelijk op de hoogte van wat er allemaal gedaan wordt bij N.A. We kunnen ons voorstellen dat jullie heel veel indrukken op doen en inderdaad steeds meer een indruk krijgen wat er allemaal gebeurt.
    Jammer Jaap, dat de vogels je steeds te vlug af zijn. Hopelijk lukt het nog een keer om ze op de foto te zetten. Dat jullie over 4 weken al weer naar huis komen, dan vliegt de tijd inderdaad.
    Wat vervelend dat je nog steeds zo'n last hebt van je been, gelukkig zijn er ook klusjes die je zittend kunt doen. Wat fijn dat Pascal bij jullie opgevangen kon worden, zo'n hummeltje.
    Dat wordt vast een hele bijzondere kerstviering daar, een onvergetelijke ervaring.
    We hopen dat het weer wat mooier wordt en wensen jullie nog fijne en mooie dagen toe.
    Hartelijke groeten van Ingeborg en Daan

• 01 December 2014 - 21:30

Reina En Ivon:

Beste Ingrid, Jaap en Nathalie,
    Bedankt voor weer een nieuw verslag. Jammer Jaap dat je been pijnlijk is en dat geeft de nodige belemmering bij veel bezigheden. Hopelijk zijn Ingrid en Nathalie wel gezond.
    Jaap, je begon je verslag met "Hier weer een kort verslag van N.A."
    We zijn benieuwd hoe een lang verslag er uit ziet, waarschijnlijk een lijvig boekwerk!
    Voor wat de dieren betreft, die af en toe geslacht worden voor eigen consumptie, het slachten zal door anderen gebeuren en zal buiten het gezicht van jullie en de kinderen plaats vinden?
    Fijn dat jullie genieten van de mooie bloemen, vlinders en vogels en dat het af en toe regent zodat het niet te warm is. Fijn dat N.A. een open dag (open huis) heeft kunnen houden. Wel jammer dat het de hele dag heeft geregend. Wordt er ieder jaar een open dag gehouden voor de mensen in de omgeving?
    Begrijpen we dat Sinterklaas buiten het N.A. wel gevierd wordt?

In Nederland is het een beetje winters qua temperatuur, zo'n 2 a 4 graden.
    In onze regio heeft opnieuw de vogelgriep op een pluimveebedrijf toegeslagen. Nu in Zoeterwoude.
    De bron moet gezocht worden bij de trekvogels.
    Zo dit is het dan vanuit Ter Aar. Goede weken toegewenst in het N.A. kinderdorp.

Hartelijke groet van Reina en Ivon.