De eerste avonturen.. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu De eerste avonturen.. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Ingrid, Nathalie en Jaap - WaarBenJij.nu

De eerste avonturen..

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Ingrid, Nathalie en Jaap

02 November 2014 | Oeganda, Mukono

Hallo allemaal!!
Het is eindelijk gelukt we hebben internet :) Dus hoogste tijd voor een update...
Eergisteren zijn we aangekomen bij Noah's Ark, het was een rit van 2 uur
en we keken onze ogen uit... Super druk op de weg, brommertjes met
achterop varkens, 4 meter uitstekende planken of 50 jerrycans, het kan allemaal...
We hebben een groot familiehuis op Noah's Ark dat we delen met andere Nederlanders.
We kregen vrijdag gelijk een rondleiding van Daniel (vrijwilligerscoordinator) Er is een farm met ezels, koeien, varkens, kippen maar ook groenten en fruit. De kinderen gaan vanaf 3 jaar naar school. Eerst naar de basisschool en dan naar het voortgezet onderwijs, waar ze naast wiskunde en taal ect. ook praktische dingen leren, zoals naaien, metselen, houtbewerken, fietsen maken, landbouw, visserij enzovoort.. Op Noah's Ark gaan ook kinderen naar school van de
omringende dorpen.
Kindertjes zijn erg lief, het is gelijk auntie hier en auntie daar. Om 18.00 is het etenstijd, dan klingelt een auntie aan de bel en rennen alle kindertjes naar hun eigen stoel aan tafel. De kinderen tot ongeveer 8/9 jaar eten in het kinderhuis en de grote kids eten in hun eigen family unit. Na het eten is het voor de kleintjes tanden poetsen en naar bed.

Zaterdag zijn we op de thee geweest bij Piet en Pita, er was nog een hoop spanning & sensatie want een van de kinderen ontdekte een snake in het speelhuis. Dus Piet erop af, het was een erg giftige maar niet agressieve slang. Maar die werd dus een kopje kleiner gemaakt. 's Middags arriveerde gelukkig de 2 vermistte koffers, dus dat is ook weer op zn pootjes terecht gekomen..

Zondag begon om 9.00 uur de zondagsschool, er werd veel gezongen, wat verteld en een knutselwerkje gemaakt. De kinderen willen allemaal graag aandacht van je, komen langs bij je op je veranda (wat eigenlijk niet mag) en zetten dan bijv. de bril van pa op en lopen rond op
zijn grote schuiten, erg lachwekkend.. Om 11.00 kwam Daniel ons ophalen, want hij zou ons laten zien waar je je boodschappen en geld kan halen in Mukono. Wij dachten dat we lekker met de auto zouden gaan, maar nee hoor, we moesten achterop zo'n brommertje... Het zweet brak me uit, maar gelukkig viel het mee. Je moet je verstand gewoon op nul zetten, want eigenlijk is het levensgevaarlijk. Maar ik voelde me achterop zo'n ding, opeens heel Afrikaans :p

• 02 November 2014 - 15:59

Ingeborg En Daan Boom:

Hallo alle drie,

Wat fijn dat jullie daar nu zijn en al gelijk aan de slag konden. En de koffers ook weer terug, dat vond je vast erg fijn, Ingrid! Je was er vooraf zo druk mee bezig om ze zo goed mogelijk in te pakken, veel mee te nemen en toch binnen het gewicht te blijven. En wat een leuke foto's bij het verhaal, je schrijft beeldend, Nathalie. En wat dapper dat jullie achter op die brommers mee gingen! En die enge slang, brrr! Alles dus heel anders dan hier, maar zeker mooie en ook leuke ervaringen om nooit te vergeten.
    Fijn dat we zo met jullie mee kunnen leven en jullie kunnen volgen.
    We kijken nu al uit naar het volgende verslag.
    Een mooie tijd toegewenst.

Groetjes van Ingeborg en Daan

• 02 November 2014 - 16:00

Pauline :

Wat een belevenissen allemaal haha. Maar leuk om te lezen dat alles goed gaat :)

• 02 November 2014 - 16:09

Marielle:

Weer iets wat je van je lijstje kan schrappen. Achterop bij een echte Afrikaan en jaja op een scootertje nog wel liefst haha ;)

• 02 November 2014 - 18:48

Yvon En Willem:

Dit is wel het betere Afrikaanse werk, lekker scheuren op zo'n brommertje, niet te veel aankomen, anders passen jullie er niet meer op! Trouwens, wij zien bloemetjes in wijnflessen staan, en jullie drinken jus d'orange, wel afzien dus. Of hadden jullie al eerder een flesje met wijn geproefd? Hoe staat het met de maïspap of is dat geen maaltijd voor op zondag. Wij onverwachts in Nieuwkoop aan de warme lunch met Ton en Marionne, wel een windje, maar konden nog buiten zitten, waarschijnlijk de laatste dag. Groetjes WY

• 02 November 2014 - 21:41

Irma:

Lieve zus, Jaap en Nathalie,

Wat een prachtig verhaal! En dan die foto's...!

Groetjes van ons en Elza.

• 02 November 2014 - 21:52

Viola Bos:

Haha......heerlijk Naat op dat brommertje. Je durft wel.......vind jullie echt zoooo stoer!

Enne....houden jullie de koffers goed dicht ivm die

• 02 November 2014 - 21:54

Viola Bos:

SLANG.......zal er maar 1 in je koffer kruipen......

Groetjes maar weer! Xx Vi

• 02 November 2014 - 22:10

Aad Melsen:

Dag Jaao, Ingrid en Nathalie,

Heel leuk jullie verhalen te lezen. Mooi die Afrikaanse omstandigheden: koffers weg, hier en daar wat gevaarlijke beesten, stoffige wegen en modern vervoer. Dat maakt het juist zo mooi en spannend.
    Ook al met het mooie werk begonnen, daarvoor doe je het ook!.
    Heel veel plezier met was jullie allemaal doen.
    We wachten op jullie volgende belevenissen. Graag iedere dag!.
    Groeten, Hanneke en Aad Melsen

• 02 November 2014 - 22:52

Nelleke Van Es:

Wat een spannend en leuk verhaal om te lezen, zie het helemaal voor me, al die lieve mooie donkere kindertjes om jullie heen, reuze leuk natuurlijk met die bril en schuiten van Jaap.
    Dat zal een heel gegil geweest zijn met die slang, iets minder leuk, maar gelukkig goed afgelopen.
    En jullie achter op de brommer prachtig, niks auto heerlijk Afrikaans en avontuurlijk, zat jij bij Daniel achterop Ingrid in ieder geval hij ging voor safe met zijn helm op.
    Bijzondere ervaring, mooi om te zien al die zingende kinderen tijdens de Zondagsschool, ook je eerste knutselwerkje gedaan , vast mooi geworden.
    We zijn heel benieuwd naar jullie volgende verslag met foto's!
    Groetjes, Wim en Nelleke

• 02 November 2014 - 23:22

Fred En An:

beste Jaap, ( en uiteraard ook Ingrid en Nathalie ) ,

gewoon terug in de tijd, weet je nog wel op je brommertje naar Bleiswijk, jij was net zo gevaarlijk, dus is dit geen probleem voor jou.
    geniet er van

groeten

• 03 November 2014 - 10:03

Astrid & Nico:

Wat ontzettend leuk om jullie te kunnen volgen. We wensen jullie een heerlijke tijd toe.

• 03 November 2014 - 12:24

Marije:

Wat leuk om te lezen, zie het al helemaal voor me jij achterop de brommer! Nu al in de eerste dagen zulke avonturen. Fijn dat inmiddels alle koffers aangekomen zijn. Have fun!

• 04 November 2014 - 10:51

Mars:

lekker Naat, bij zo'n afrikaan achterop, echt iets voor jouw en Ma.

Pa, hard aan het werk daar, of zit je met een wijntje op je veranda 's middags om 13.00 uur ??

Wel leuk om te lezen zo hoe jullie het daar ervaren allemaal, nu jullie internet hebben moeten we even datum prikken voor de skype !!

Groetje

• 04 November 2014 - 14:06

Hannie En Jan Key:

Beste Ingrid, Jaap en Nathalie

Als we zo jullie verslag lezen en de daarbij behorende foto,s bekijken dan zijnn jullie echt in een heel andere wereld terecht gekomen. Heel mooi omdat te ervaren.
    Als we Jaap zo met die kinderen bezig zien, vragen wij ons af of je op een of andere manier ze kunt verstaan.
    Het lijkt ons namelijk niet dat ze Engels spreken. Misschien kunnen jullie daar een keer iets over vertellen.
    Fijn dat we jullie belevenissen kunnen meemaken en we hopen dat jullie nog vele mooie ervaringen zullen meemaken.

Hartelijke groeten,

Hannie en Jan

• 04 November 2014 - 17:37

Daan En Christine:

Hallo Jaap, Ingrid en Nathalie,

Wat leuk om jullie avonturen op deze manier mee te beleven!
    Jullie maken in heel korte tijd al een hoop mee!
    Geweldig mooi om zo bezig te te kunnen zijn.

Hartelijke groeten,

Daan en Christine Vis